Volkspartij Nissewaard

Volkspartij Nissewaard

Volkspartij vraagt duidelijkheid voor truckers

De Volkspartij dient deze schriftelijke vragen vanavond in.

Volkspartij Nissewaard
Beter voor beroepschauffeurs, Beter voor Nissewaard.

Schriftelijke vragen Volkspartij omtrent problemen truckers parking Mosterweg Spijkenisse

De truckparkeerplaats aan de Mosterweg in Spijkenisse achter de McDonald’s is ooit aangelegd voor

de chauffeurs uit Spijkenisse. Deze speciale truckparking is ook ontdekt door buitenlandse chauffeurs

voornamelijk uit Oostbloklanden die er tevens illegaal overnachten.

Bovendien maken de buitenlandse chauffeurs er volgens de Nederlandse chauffeurs een bende van

daar zij ondanks het overnachtingsverbod op het terrein overnachten, eten en hun behoeften doen.

Tevens zijn in de afgelopen jaren verschillende keren inbraken gepleegd in de geparkeerde

Nederlandse vrachtauto’s. Deze Oostblokkers hebben maling aan de Nederlandse wet laat staan enig

norm besef.

Ondanks de snelheidslimiet van 5 km per uur ( stapvoets rijden) komen er dagelijks verschillende

rijschoolhouders hun cursisten lesgeven.

Tijdens deze rijvaardigheidscursus wordt er vele malen harder gereden dan de toegestane

snelheidslimiet.

De veiligheid voor de truckers maar ook voor de rijschool cursisten komt hiermee ernstig in gevaar.

Niet alleen rijschoolhouders uit Nissewaard maar ook uit Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen weten

de truckersparking te vinden.

Van schoon, heel en veilig is absoluut geen sprake op deze speciale truckersparking. Zelfs de in en

uitrit middels een slagboom is regelmatig defect waardoor eenieder de parkeerplaats met een

motorvoertuig kan betreden en dus gratis kan parkeren of erger met een busje langs komen om de

boel leeg te roven uit de geparkeerde trucks van onze hardwerkende Nissewaardse truckers.

Het is opvallend hoe vaak de slagbomen van de in en/of uitrit defect zijn waardoor de chauffeurs niet

in of uit kunnen.

Bellen met parkeerbeheer levert niets op omdat men niet bereidt is langs te komen of een monteur

langs te sturen.

Onlangs werd zelfs telefonisch toestemming gegeven door een medewerker van parkeerbeheer naar

een gefrustreerde truckerchauffeur om de slagboom met de hand omhoog te duwen waarmee men

riskeert dat het mechanisme binnen in de slagboom zuil hierdoor afbreekt. Ook het cameratoezicht

en de stand van de camera’s is ver beneden peil.

De Truckers pleiten al heel lang voor een schuifhek voor de entree en uitgang van de parkeerplaats

en een omheining met hekwerk dit ter voorkoming van ongeoorloofd betreden van de parkeerplaats,

vandalisme en inbraak in vrachtwagens. Er is notabene een officiële bijeenkomst geweest eind 2020

met Martijn Vonk als truckersvertegenwoordiger en het college van burgemeester & wethouders.

Tijdens deze vergadering werden er harde toezeggingen gedaan door wethouder en burgemeester.

Nu bijna 9 maanden verder is er geen woord meer gerept hierover door B&W en met name de

verantwoordelijke wethouder dhr.Hamerslag van de ONS,

De fractie Volkspartij Nissewaard heeft hierover de volgende vragen:

1: Herkent het college van B&W zich in de hierboven vermelde problematiek? Zo nee waarom niet

2: Waarom heeft het college van B&W en met name de verantwoordelijke wethouder dhr.

Hamerslag nog geen actie ondernomen inzake de veiligheid omtrent deze parkeerplaats?

3: Waarom staan de slagboom(en) wekenlang in storing zonder dat er enige poolshoogte wordt

genomen?

4: Is er een onderhoudscontract voor de slagbomen en camera’s, zo nee waarom niet?

5: Is het waar dat Rijschoolhouders ontheffing krijgen om 50 km/h te rijden terwijl de toegestane

veilige snelheid stapvoets is? Zo ja waarom?

6: Waarom wordt er niet opgetreden tegen chauffeurs uit Oostbloklanden die illegaal overnachten,

rommel maken en andere illegale praktijken verrichten

7: Betalen deze chauffeurs uit het Oostblok parkeergeld? Zo nee waarom niet

8: waarom wordt er niet regelmatig gesurveilleerd met namen in de avond en nachtelijke uren door

o.a. gemeentelijke opsporingsambtenaren of particuliere beveiliging?

9: In het AD hebben we kunnen lezen dat de gemeente ontkent om toestemming te hebben verleend

aan een trucker om de slagboom omhoog te drukken, terwijl we naar nu bekend een filmpje hebben

ontvangen waarin toestemming wordt verleend door een ambtenaar die het nummer van

parkeerbeheer beantwoord.

Is het college van mening dat de beantwoording in het AD onjuist is, en parkeerbeheer wel

toestemming heeft gegeven?

Zo nee, waarom blijft het college dit ontkennen?

En zo ja, komt er nog een rectificatie in het AD, nu de truckers voor de zoveelste keer in een verkeerd

daglicht worden gezet?

10: Is het college van Burgemeester en Wethouders bereidt om ten spoedigste de toezeggingen die

gedaan zijn tijdens de bijeenkomst met de truckers vertegenwoordiger(s) na te komen? Zo nee

waarom niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *